Центърът за позитивно образование е създаден през 2024 г. от Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ в партньорство с Регионалното управление на образованието – Варна и Община Варна.
Центърът налага два основни подхода към образованието – насърчаване на академичните постижения и способности, и развитието на характера и благополучието.
Тези два подхода са взаимно допълващи се, като едновременно с това взаимно подсилват ефекта от прилагането им. Този метод, прилаган още през древността е емпирично потвърден от съвременната наука. Академичните постижения допринасят за благополучието чрез увеличаване на ангажираността, смисъла и постиженията. Програмите и практиките, предназначени за подобряване на благосъстоянието чрез развитие на силни страни и добродетели на характера, допринасят за академичните постижения.
Целите на позитивното образование се споделят широко както в отделните общества, така и по света. Научните изследванията са идентифицирали различни силни страни и добродетели на характера – като любопитство, самоконтрол и доброта – които се ценят от всички култури и религии поради техния принос за индивидуалния и обществения просперитет.
Центърът за позитивно образование си поставя за цел да създаде среда, която насърчава личностното развитие, емоционалната интелигентност и академичния успех на всеки ученик. Чрез иновативни образователни програми и методи, центърът ще развива позитивна училищна култура, която дава възможност на всички участници в процеса да постигнат своя пълен потенциал.
Нашата визия е да превърнем центъра в национален лидер в областта на позитивното образование, който да вдъхновява и да подкрепя образователните институции в страната. Стремим се да създадем общество, в което образованието е синоним на щастие, благополучие и успех.
Ръководител
Румен Стаматов – професор по психология във Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ и ръководител на специализации по Позитивна психология и Позитивно образование. Автор на научни изследвани и книги посветени на позитивната психология, психичното благополучие, силните страни, благодарността, твърдостта на характера и самоконтрола. Ръководител на екип по създаване на програма за развитие на психичното благополучие в училище.
Съосновател и ръководител
Елеонора Танкова – заместник-ректор по институционално сътрудничество и развитие на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“, доктор по икономика и доцент по Глобализация на развитието с научни изследвания в полето на образованието и иновациите. Има дългогодишен опит като експерт в проекти, насочени към усъвършенстване на университетска предприемаческа и иновационна инфраструктура.
Проф. Тодорка Костадинова, д.и. – директор дирекция „Акредитация, качество и проектна дейност“, Медицински университет - Варна
Николинка Даскалова – главен секретар на ВСУ „Черноризец Храбър“
Димитрина Въчкова – старши експерт за обучението в начален етап в Регионално управление на образованието – Варна.
Ивелина Кръстева – главен експерт „Детски градини“, Община Варна
Цвета Стоянова – психолог, кариерен консултант
Пилотен проект в СУ „Гео Милев“, Варна (2022-2023)
Пилотният проект за изграждане на позитивно образование в училище е осъществен в периода 2022 – 2023 г. в СУ „Гео Милев“ в град Варна.
Проектът е иновативен за системата на образованието в България. Разработена е първа цялостна методика за позитивно образование, обхващаща различни програми и дейности, свързани с развитието на силните страни, щастието, социалните и образователните способности и изграждането на позитивна училищна култура.
Методиката изследва промяната на нагласите на ученици, учители и родители към позитивното образование и значението на благополучието и здравето в училище. Засяга и социалните компетентности на учениците в процеса на дигитализация.
В основата се поставя психологичното благоденствие на децата. Това оказва влияние върху психологичното им здраве, а от друга страна подпомага техния успех, справянето с различни предизвикателства и повишаване на резултатите.
Програмата използва силните страни на учениците, учителите и техните родители. Разработва варианти за изграждане на интегриран подход, който обхваща семейството и училището за гарантиране на удовлетвореността и благоденствието на децата.
Съвместните действия включват обучения на педагогическия състав, лектории с родители и въвеждане на програмата за благополучие на учениците.
Под ръководството на проф. Румен Стаматов, СУ „Гео Милев“ развива и утвърждава идеята за позитивно образование и благополучие на училищната общност. Все повече учители, ученици и родители приемат и прилагат идеите за позитивни отношения, позитивни емоции, позитивно ангажиране, позитивен смисъл и цели на базата на силните страни на характера.“
Професионалната подкрепа на проф. Стаматов е от изключителна важност, защото родителят расте и се учи да бъде родител заедно със своето дете. Работата с проф. Стаматов дава ценни инструменти на родителите, за да бъдат разбрани по-добре децата, да им помогне да опознават света около себе си и да намерят своето място в него.“
Активното утвърждаване на позитивни модели на образование водят категорично до благополучието на децата. Значимостта на хоризонта, дълбочината, обичта и отговорността към бъдещето са вградени в модела на позитивното образование, ръководен от проф. Румен Стаматов при работата му с екипа на СУ „Гео Милев“.“
Пилотният проект постига промяна на образователната среда във Варна и има съществен принос за повишаване нивото на подготовка на студентите по психология на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“.
Резултатите от проекта са представени в четири научни изследвания и включват концептуалните основи и съдържанието на позитивното образование, програмите и работните книги в помощ на учители и за самостоятелната работа на учениците.
Индивидуална награда „Варна“ за проф. д.н. Румен Стаматов в сферата на науката и висшето образование за 2024 г. в научна област „Хуманитарни науки“ за: